NAPRAWA WGNIECEŃ POD LAKIER

Niestety nie wszystkie uszkodzenia można naprawić bez konieczności lakierowania. Nawet jeżeli zachodzi konieczności polakierowania elementu, gdy lakier jest pęknięty, są głębokie rysy, albo blacha jest rozciągnięta warto podeprzeć się techniką PDR. Połączenie tej techniki z lakierowaniem i tak jest o wiele korzystniejszym rozwiązaniem w stosunku do tradycyjnych napraw ze względu na mniejszą ingerencję w karoserię.

Jak wygląda proces tradycyjnej naprawy ?

Są dwie tradycyjne metody prostowania. Pierwsza za pomocą młotka wybijamy blachę na zewnątrz, co prowadzi do rozciągnięcia się blachy. Często zdarza się, że rozciągniętą blachę musimy później poddać obróbce termicznej w celu jej obkurczenia. Do obróbki termicznej musimy usunąć oryginalny lakier, co utrudnia prace związane z lakierowaniem, a jeśli mamy wiele wgnieceń na danym elemencie np. po gradobiciu, to lakiernik będzie zmuszony poszlachtować cały panel.  Przy zastosowaniu tej techniki mamy przegrzaną blachę i uszkodzony ocynk z obu stron.

Druga metoda polega na usunięciu oryginalnego lakieru z karoserii i za pomocą tzw. spoterów przygrzewaniu oraz wyciąganiu blachy od zewnętrznej strony. Skutki uboczne tej naprawy są podobne jak w przypadku wybijania wgnieceń młotkiem.

Jak bezinwazyjnie naprawić wgniecenia ?

Z praktyki warsztatowej wynika, iż naj mniej inwazyjną  metoda usuwania wgnieceń jest technika PDR. W tym przypadku nie uszkadza się warstwy ochronnej z ocynku na blasze podczas szlifowania oraz ogranicza zastosowanie szpachli w procesie lakierowania, a w niektórych przypadkach można wyeliminować lakierowanie sąsiednich elementów. Sam proces lakierowania zaczyna się od wyrównywania powierzchni ścierając oryginalny lakier za pomocą hebla. Wyrówna wstępnie powierzchnia często nadaje się już do nałożenia warstwy podkładu i polakierowania. Główne zalety tej techniki, to ograniczenie powierzchni szpachlowanej, pozostawienie warstwy antykorozyjnej z ocynku i mniejsze ryzyko powstania wad lakierniczych.